İşleme İhtiyaçlarınıza Göre Doğru Kesici Takım Seçimi
1. Çeşitli CNC Takımlarını Keşfedelim
A. Freze Takımları
Frezeleme araçları, iş parçasından malzeme çıkarmak için CNC işleme süreçlerinde kullanılmaktadır. Bunlar çok yönlüdür ve çeşitli kesme işlemlerini gerçekleştirirler. Frezeleme araçlarının bazı örnekleri şunlardır:
- Parmak Freze: Bu takımın uç ve yanlarında kesici kenarlar vardır. Genellikle kontur çıkarma, yuva açma ve cep açma işlemleri için yaygın olarak kullanılırlar.
- Yüz Frezesi: Bu takım büyük bir kesme çapına ve çoklu kesici kenarlara sahiptir. Büyük düz alanlar oluşturma işlemleri için idealdirler.
- Oluk Takımları: Bu takım türü, özellikle iş parçalarında yuvalar açmak için tasarlanmıştır. Düz veya helisel dişlere sahip olabilirler ve farklı yuva boyutları için çeşitli genişliklerde bulunurlar.
Bu frezeleme takımları, çeşitli CNC işleme görevlerinde kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Ayrıca iş parçasının şekillendirilmesi ve malzeme çıkarılması gereken birçok farklı senaryoda tercih edilmektedir.
B.Torna Takımları
Torna araçları, CNC tornalama işlemlerinde kullanılmaktadır. Ek olarak işlem sırasında iş parçası dönerken kesici alet sabit durur. Torna araçları, silindirik parçalar ve miller için kullanılmaktadır. Torna araçlarından bazı örnekler şunlardır:
- Elmas Uçlar: Bu uçlar, takım tutucusuna sıkıştırılan değiştirilebilir kesme kenarlarıdır. Farklı şekil ve boyutlarda gelirler ve çeşitli tornalama uygulamaları için uygundur.
- Delik Katerleri: Delme katerleri, mevcut delikleri genişletmek veya iş parçasında iç özellikler oluşturmak için kullanılır. Hassas delik işleme için doğru bir takım çözümü sağlarlar.
- Diş Açma Takımları: Diş açma araçları, bir iş parçasının yüzeyinde dişler oluşturmak için kullanılır. Hem dış hem de iç dişler oluşturabilirler.
Bu torna takımları, CNC tornalama işlemlerinde çeşitli uygulamalarda kullanılmak üzere tasarlanmıştır. İş parçasının şekillendirilmesi ve işlenmesi gereken farklı senaryolarda tercih edilirler.
C. Delme Takımları
Delme araçları, iş parçasında delik oluşturmak için kullanılmaktadır. Farklı işlemlerde vazgeçilmezdirler. Bazı yaygın delme araçları şunları içerir:
- Spiral Matkaplar: Spiral matkaplar en yaygın delici araç türüdür. İki kesme kenarına sahiptir ve farklı malzemeleri delme için uygundur.
- Delik İşaretleyici Matkaplar: Delik işaretleyici matkaplar, sonraki delme işlemini doğru bir şekilde yönlendirmek için küçük bir çukur veya işaretleme oluşturmak için kullanılır. Delik konumunu iyileştirir ve matkabın yamuk delmesini engeller.
- Punta Matkapları: Punta matkapları, bir deliğin başlama noktasında konik bir çukur oluşturmak için kullanılır. Sonraki delme veya tornalama işlemleri için hassas bir merkezleme noktası sağlar.
Bu delme araçları, iş parçalarında delik açma işlemlerinde kullanılmaktadır. Ek olarak, farklı malzemeleri işlerken delik açma gereksinimlerini karşılamak için tasarlanmışlardır.
2. Doğru Takım Geometrisinin Seçimi
A. Takım Geometrisini Anlamak: Talaş Açısı, Helis Açısı, Boşluk Açısı
Takım geometrileri, kesici aracın performansını doğrudan etkileyen kesici aracın belirli açıları ve yapılandırmalarını ifade eder. Düşünülmesi gereken üç temel geometrik yön şunlardır:
- Talaş Açısı: Talaş açısı, kesici aracın kesme kenarı ile iş parçası yüzeyine dik bir referans düzlem arasındaki açıdır. Yapışma oluşumunu ve kesme kuvvetlerini etkiler. Pozitif bir yüzey açısı, verimli talaş tahliyesini kolaylaştırır ve kesme kuvvetlerini azaltmaktadır. Negatif bir yüzey açısı araç dayanıklılığını artırmaktadır. Bu sayede daha sert malzemeler için avantajlı olabilir.
- Helis Açısı: Helis açısı, kesici kenar ile takım ekseni paralel bir çizgi arasında oluşan açıyı temsil eder. Bu açı, talaş akışını, araç rijitliğini ve yüzey kalitesini etkiler. Daha yüksek helisel açılar daha iyi talaş tahliyesini olanak verir, aracın eğilmesini azaltır ve yüzey kalitesini iyileştirir.
- Boşluk Açısı: Boşluk açısı, aracın yan yüzeyi ile iş parçası yüzeyine dik bir çizgi arasındaki açıdır. Sürtünmeyi önlemeye ve talaş çıkarmayı kolaylaştırmaya yardımcı olur. Uygun boşluk açıları, araç aşınmasını, aşırı ısınmayı ve talaşın tekrar kesimini önler.
Bu geometrik yönler, kesici araçların performansını optimize etmek ve farklı işleme gereksinimlerini karşılamak için önemlidir.
B. Spesifik İşleme Operasyonlarınızla Takım Geometrisini Eşleştirmek
Farklı işleme operasyonları, kesme performansını optimize etmek için belirli araç geometrilerini gerektirmektedir. Örnek olarak:
- Kaba İşleme: Kesme işlemleri genellikle talaş tahliyesini artırmak ve kesme kuvvetlerini azaltmak için daha büyük yüzey açısına sahip araçları gerektirir, bu da verimli malzeme çıkarmaya yol açar.
- Finiş İşlemeleri: Yüzey bitirme işlemleri, yüzey kalitesini ve boyutsal doğruluğu artırmak için daha küçük talaş açıları ve daha yüksek helisel açılarından faydalanmaktadır.
- Sert Malzemeler: Sert malzemeleri işlemek, daha düşük talaş açılarına ve daha güçlü araç geometrilerine sahip araçları gerektirmektedir. Böylece daha yüksek kesme kuvvetlerine dayanır.
Her tür işleme gereksinimi, işlenen malzemenin özelliklerine, kesme hızına ve kesme derinliğine bağlı olarak farklı araç geometrilerini gerektirir. Doğru araç geometrisini seçmek, işleme verimliliğini artırabilir ve işlenen malzemenin sonucunu iyileştirir.
C. Talaş Tahliyesi ve Yüzey İşlemleri İçin Takım Geometrisinin Optimize Edilmesi
Takım geometrisinin optimize edilmesi, talaş tahliyesi ve yüzey kalitesi açısından hayati bir rol oynar:
Talaş Tahliyesi: Pozitif yüzey açıları ve daha yüksek helisel açılar gibi uygun araç geometrileri, etkili talaş akışını ve tahliyesini kolaylaştırır. Dolayısıyla bu durum talaş tıkanmalarını önler, kesme kuvvetlerini azaltır ve araç hasarının riskini minimize eder.
Yüzey Kalitesi: Daha küçük yüzey açılarına sahip ve uygun boşluk açılarına sahip araç geometrileri, birikmiş kenar oluşumunun eğilimini azaltarak yüzey kalitesini artırmaktadır. Ayrıca talaş kontrolünü iyileştirir. Bu, daha düz yüzeyler ve işlemden sonra yapılması gereken işlemlerin azaltılmasını sağlar.
Doğru araç geometrisi seçimi, kesme işleminin verimliliğini artırabilir. Ayrıca işlenen yüzeylerin daha düzgün olmasını sağlar ve işlem sonrası operasyonları azaltmaktadır.
Talaşlı İmalat ve Ürün Çeşitlerimiz Hakkında Detaylı Bilgi için Bizimle İletişime Geçin!
3. Takım Malzemesi ve Kaplamaların Dikkate Alınması
A. Sık Kullanılan Takım Malzemeleri: Yüksek Hız Çeliği (HSS), Karbür, Seramik
CNC araçlarını seçerken, takım malzemesi seçimi performans ve dayanıklılığa doğrudan etki ettiği için kritiktir. İşte üç yaygın takım malzemesi:
Yüksek Hız Çeliği (HSS): Yüksek hız çeliği, dayanıklılığı ve yüksek sıcaklıklara dayanabilme yeteneği ile bilinen çok yönlü bir takım malzemesidir. Ek olarak maliyet etkili bir seçenektir. Ayrıca çeşitli işleme uygulamaları için uygundur.
Karbür: Karbür araçlar, tungsten karbür ve bağlayıcı metal kombinasyonundan yapılmıştır. Karbür araçlar, olağanüstü sertlik ve aşınma direnci sunar. Bu da onları sert malzemeleri veya yüksek hızlı uygulamaları işlemek için ideal kılar. Ancak HSS araçlara göre daha az çatlamaya veya kırılmaya yatkındırlar.
Seramik: Seramik araçlar son derece sert ve ısıya dayanıklı yapıdadır. Bu nedenle ısıya dayanıklı malzemelerin yüksek hızda işlenmesi gibi uygulamalar için uygundur. Ek olarak belirli uygulamalarda mükemmel yüzey kalitesi ve uzun araç ömrü sağlarlar.
B. Takım Kaplamalarını Keşfetmek: TiN, TiCN, DLC Kaplamaları
Araç kaplamaları, kesici aracın performansını ve ömrünü artırmak için kesici aracın yüzeyine uygulanır. İşte üç yaygın kaplama türü:
Titanyum Nitrit (TiN)
TiN kaplamaları, artırılmış sertlik, ısıya dayanıklılık ve geliştirilmiş kayganlık sağlar. Ayrıca geniş bir uygulama ve malzeme yelpazesi için uygundur.
Titanyum Karbonitrür (TiCN)
TiCN kaplamaları, TiN kaplamalara göre daha yüksek aşınma direnci ve sertlik sunar. Aşındırıcı malzemeleri işlemek için uygundur ve daha yüksek kesme hızlarını işleyebilirler.
Elmas Benzeri Karbon (DLC)
DLC kaplamalar, istisnai sertlik, düşük sürtünme ve mükemmel aşınma direnci sağlar. Yüksek hızda işleme için uygundur ve araç ömrünü uzatır.
Bu kaplama türleri, kesici aracın performansını artırmak ve aracın ömrünü uzatmak için kullanılır. İşleme uygulamalarına ve malzemelere göre farklı kaplama türleri tercih edilmektedir.
4. Takım Ömrü ve Performansını Ayarlamak
A. Takım Ömrünü Etkileyen Faktörler: Kesme Hızı, İlerleme Hızı, Kesme Değerleri
Birçok faktör, işleme işlemleri sırasında araç ömrünü ve performansını önemli ölçüde etkiler. Bu faktörler şunları içerir:
- Kesme Hızı: Kesme hızı, kesici aracın iş parçası ile temas ettiği hızı ifade etmektedir. Daha yüksek kesme hızları, araç üzerinde ısınma ve aşınma oluşturmaktadır. Ayrıca potansiyel olarak aracın ömrünü azaltmaktadır. Ek olarak kesme hızı ile araç ömrü arasında uygun dengeyi bulmak, optimal performans için hayati önem taşımaktadır.
- İlerleme Hızı: İlerleme hızı, aracın iş parçası boyunca ilerleme hızını temsil eder. Daha yüksek bir ilerleme hızı, aracın üzerindeki yükü artırabilmektedir. Dolayısıyla da araç ömrünü etkilemektedir. İlerleme hızını aracın yeteneklerine ve istenen işleme sonuçlarına dayalı olarak uygun şekilde ayarlamak, araç performansını maksimize eder.
- Kesme Değerleri: Kesme derinliği ve aksiyal/radyal derinlik oranları gibi çeşitli kesme parametreleri, araç ömrünü etkiler. Ayrıca agresif kesme parametreleri, araç aşınmasını artırmaktadır. Aynı zamanda koruyucu parametreler verimliliği etkilemektedir. Kesme parametrelerinin doğru kombinasyonunu bulmak, araç ömrü ile verimli işleme arasında denge kurmak için önem arz eder.
B. Takım Aşınmasının Değerlendirilmesi ve Bozulma Belirtileri
Kesici aracın aşınma ve bozulma belirtilerini düzenli olarak değerlendirmek, işleme kalitesini sürdürmek ve beklenmedik araç arızalarını önlemek için gereklidir. Ek olarak araç aşınma ve bozulma belirtilerinin yaygın olanları şunları içerir:
- Yan Yüzey Aşınması: Yan yüzey aşınması, kesici aracın iş parçasıyla tekrarlı teması nedeniyle yan yüzeylerin zamanla aşınmasını ifade eder. Kesici kenarın keskinliğini kaybetme ve kesme kuvvetlerinin artması olarak gözlemlenmektedir.
- Çatlama veya Kırılma: Kesici kenarın çatlama veya kırılması, aşırı kesme kuvvetleri, darbe veya araç malzemesinin kırılganlığı nedeniyle meydana gelmektedir. Dolayısıyla bu belirtiler, aracın sınırlarına ulaştığını ve değiştirilmesi gerektiğini gösterir.
- Yüzey Kalitesinin Bozulması: İşlenmiş parçanın yüzey kalitesi pürüzlü hale gelirse veya tutarsızlıklar gösterirse, bu araç aşınması veya bozulmasını gösterir. Ek olarak yüzey kalitesini izlemek, araç performansına dair içgörüler sunmaktadır.
Takım aşınma ve bozulma belirtilerini erken tanımak ve gerektiğinde takımları değiştirmek, işleme kalitesini korumanıza ve verimliliği artırmanıza yardımcı olur.
C. Optimum Üretkenlik için Takım Performansının İzlenmesi
Optimal verimliliği sağlamak için işleme süreci boyunca araç performansını izlemek kritiktir. Bunun için şunlar yapılabilir:
- Düzenli İnceleme: Araçta aşınma, hasar veya bozulma belirtilerini düzenli olarak kontrol etmek, olası sorunları erken teşhis etmeye yardımcı olur. Ek olarak, zamanında araç değiştirme veya bakımı sağlar.
- İşleme Verilerinin Analizi: Kesme kuvvetleri, güç tüketimi ve yüzey kalite ölçümleri gibi işleme verilerini analiz etmek, araç performansı hakkında önemli bilgiler sağlamaktadır. Ek olarak beklenen sonuçlardan sapmalar, potansiyel sorunları gösterebilir.
- Takım Ömrünün İzlenmesi: Araç çalışma süresini veya değiştirilmeden önce işlenen parça sayısını izlemek, araç ömrünü belirlemeye yardımcı olur. Dolayısıyla bu bilgi, araç değişikliklerini planlamada ve üretim programlarını optimize etmede yardımcı olur.
Araç performansını sürekli izlemek ve değerlendirmek, işleme verimliliğini artırmaya ve kesintileri en aza indirmeye yardımcı olur.